Zo krijg je alles gedaan

Zo krijg je alles gedaan
Heb jij ook meer to-do’s dan tijd? Toch is het mogelijk om alles gedaan te krijgen. Met zelfs nog voldoende ruimte voor vrije tijd.

Iedereen heeft het steeds druk, druk, druk. Kinderen moeten in de muziekschool of sportles geraken; na ons werk willen we een gezonde maaltijd zelf bereiden, de was doen; uiteraard willen we ook nog wat bewegen; we doen leuke dingen met vrienden en familie; talrijke klusjes in en rond ons huis liggen te wachten op ons; we moeten naar films en series kijken om er te kunnen over meepraten; en ga zo maar verder.
Hoe kunnen we toch alles gedaan krijgen? Een aantal tips:

Plan je dag

Zorg dat je weet wat je de volgende dag gaat doen. Neem daarom de tijd om  elke avond je planning voor de volgende dag op te maken. Je kunt natuurlijk niet alles op voorhand plannen, maar leg wel je prioriteiten vast. Niets is vervelender dat ’s ochtends vroeg te willen starten vol goede moed, maar niet te weten wat je moet doen. Wees wel realistisch met je plannen, anders hol je je zelf zo voorbij. Kies 2 à 3 belangrijke zaken die je zeker wil uitvoeren. En zorg er dan voor dat deze ook zeker uitgevoerd zijn op het einde van de dag. Je kunt je planning natuurlijk op papier maken, maar je kunt hier ook Evernote voor gebruiken. Evernote is een digitaal notitieboek dat je zowel op je computer als je smartphone kunt raadplegen.

Rust voldoende

Ga tijdig naar bed om voldoende rust te krijgen. Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig. Gemiddeld heb je als volwassene zo’n 7 à 8 uur slaap nodig, maar sommigen komen al toe met 6 uur slaap, terwijl anderen na 9 uur slaap nog niet uitgerust zijn. Bepaal dus voor jezelf hoeveel slaap jij nodig hebt en probeer je daar zoveel mogelijk aan te houden.  Kun je moeilijk in slaap raken? Lees dan onze tips voor een betere nachtrust.

Stel jezelf een deadline

Volgens de wet van Parkinson dijt het werk uit naar de beschikbare tijd. M.a.w. als je 3 dagen krijgt om iets af te werken, ga je er hoogstwaarschijnlijk 3 dagen over doen. Krijg je maar 1 dag, zal het ook wel lukken in 1 dag. Door jezelf een deadline op te leggen, ga je dus efficiënter werken en meer werk gedaan krijgen dan wanneer je geen deadline hebt. Wees hier natuurlijk wel realistisch is.

Stop met multitasken

Multitasken is goed voor een computer, maar slecht voor een mens. Stop dus met je aandacht te verspreiden over verschillende taken. Pak één taak aan en werk die volledig af. Pak daarna de volgende taak aan. Er is al voldoende bewezen dat multitasken niet goed voor je is. Door te multitasken doe je namelijk niet 2 taken tegelijk, maar wisselen je hersens heel snel tussen die 2 taken. Dit kost tijd en energie. Energie die je beter kunt gebruiken om 1 taak tegelijk af te werken. Een goed boek hierover is Ontketen je brein van neuropsychiater Theo Compernolle.
Te koop bij bol.com

Pauzeer voldoende

Je kunt je niet de volledige dag concentreren op je werk. Zorg daarom af en toe voor een pauze: maak een wandeling, ga naar het toilet of neem een koffie. Het maakt niet uit wat je doet, maar ga eventjes weg van je werk en pauzeer. Lukt het je niet goed om zelf je pauzes in te plannen, kijk dan zeker eens naar de pomodoro techniek. Hierbij werk je telkens geconcentreerd in blokken van 25 minuten. Na elke blok neem je een korte pauze van 5 minuten. Na 4 blokken neem je een langere pauze van 15 à 30 minuten.

Beweeg

Een gezonde geest in een gezond lichaam. Het is een waarheid als een koe. Als je je mentaal goed voelt, ga je veel meer kunnen bereiken dan wanneer je je mentaal uitgeput voelt. Sporten helpt om je mentaal tip top te voelen. Sport je niet graag? Probeer dan toch dagelijks minstens 30 minuten te wandelen of maak een leuke fietstocht. Het maakt niet zozeer uit welke sport je doet, zolang je maar in beweging bent en blijft. Kijk jij even voor jezelf of je de balans haalt?

Maak keuzes

Heb je bovenstaande tips al uitgeprobeerd en krijg je toch nog niet alles gedaan? Ga dan eens voor jezelf na of je niet teveel hooi op je vork neemt. Een dag telt voor iedereen maar 24 uur. Daar valt er (gelukkig/helaas) niets aan te veranderen. Noteer eens je tijdsindeling (op papier of nog beter: op een uitwisbaar schriftje) en ga na hoeveel tijd je per dag ter beschikking hebt voor andere zaken dan de ‘verplichtingen’. Dit is de tijd dat je kunt inplannen.
Te koop bij bol.com
Voorbeeld van een fictieve dagindeling:
  • Slapen: 8u
  • Werken: 8u
  • Verplaatsing van en naar het werk: 1u
  • Eten: 1u
  • Persoonlijke verzorging: 0u30

In bovenstaand voorbeeld gaat er al 18,5u naar ‘verplichtingen’. Je zou dus nog 24 – 18,5 = 5,5u over houden die je kunt inplannen voor alle andere zaken. Dus 5,5u om te sporten, met vrienden iets te doen, huishoudelijke taken uit te voeren, tv te kijken, hobby’s en ga zo maar verder.

Wees dus realistisch en maak keuzes in wat je allemaal wilt doen. Hoef je echt 3 verschillende hobby’s te hebben? Moet je absoluut die 5 series met elke 6 seizoenen van 20 afleveringen gezien hebben? Bepaal wat voor jou belangrijk is en laat de rest achterwege.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *