Zijn beeldschermen slecht voor onze ogen?

We zitten allemaal steeds meer en langer naar een beeldscherm te staren: of het nu televisie, een computer, tablet of smartphone is. En het ziet er niet naar uit dat dit zal minderen, integendeel. Maar ondervinden we nu schade van al dat beeldscherm staren?

Ik zal je maar direct het antwoord verklappen: van kijken naar beeldschermen gaat je gezichtsvermogen niet verslechteren. Je zal niet opeens een bril moeten dragen als je er nog geen droeg of een sterkere bril nodig hebben als je wel al een bril droeg. Dat is uit talrijke onderzoeken bewezen.

Wat is dat wel het probleem als je lang staart naar een beeldscherm? Door naar een beeldscherm te kijken, ga je minder knipperen met je ogen. Hierdoor worden je ogen droger. De klachten die je kunt ervaren door je lang op een beeldscherm te concentreren zijn vermoeide ogen, wazig zicht en brandende, prikkelende ogen. Ook kun je last krijgen van hoofdpijn, maar dat komt dat eerder van een verkeerde houding waarbij je nekspieren verkrampt raken.

Hoewel je door het kijken naar een beeldscherm geen slechter gezichtsvermogen zal krijgen, kun je toch een aantal tips toepassen om ook de ongemakken die hierboven beschreven staan te vermijden:

  • Probeer het omgevingslicht zo optimaal mogelijk te krijgen. Zorg dat het niet te donker is als je naar een scherm kijkt, maar zorg ook dat er niet teveel licht is. Bij direct invallend licht moeten je ogen zich steeds aanpassen aan de hoeveelheid licht.
  • Vermijd spiegelingen in het scherm. Samenhangend met het omgevingslicht, is het ook belangrijk dat je  spiegelingen in je scherm vermijdt. Hiervoor plaats je best je scherm zo ver mogelijk van een raam en liefst parallel: dus niet kijken in de richting van het raam, maar ook niet met je rug naar het raam zitten.
  • Plaats je scherm op de goede hoogte. Als je mooi rechtop zit en je kijkt recht voor je, zou je net de bovenkant van je scherm moeten zien. Dat is de optimale houding zodat je geen last krijgt van spierpijnen en verkrampte nekspieren. Werk je met een laptop, dan kun je een extern scherm, toetsenbord en muis gebruiken om toch tot een ideale opstelling te komen.
  • Plaats je scherm op de juiste afstand. De juiste afstand tot een scherm hangt af van de grootte van je scherm en de grootte van de tekens op je scherm. Maar reken op gemiddeld 50 à 70 cm afstand.
  • Kijk niet te lang na elkaar naar je scherm. Eigenlijk mag je dit veralgemenen naar zitten voor je computer. Uit recente studies blijkt namelijk dat langdurig stilzitten bijna even slecht is als roken: als mens ben je niet gemaakt om lang na elkaar stil te zitten. Maak er een gewoonte van om zeker niet langer dan 2 uur na elkaar stil te zitten: ga eens een kopje koffie of kruidenthee halen, ga naar het toilet of print iets uit op een printer die niet zo dicht bij je staat of telefoneer rechtstaand. Verplicht jezelf hoe dan ook om niet de hele tijd stil achter je computer te zitten: je volledige lichaam zal je dankbaar zijn.
  • Lees boeken op een e-reader. Lees je graag volledige boeken op een beeldscherm? Doe jezelf dan een plezier en schaf je een e-reader aan. Het scherm van een e-reader leest veel beter dan het scherm van je smartphone, tablet of laptop. Bovendien is het scherm van een e-reader zelfs leesbaar als je op het strand in de zon ligt. Lezen op een e-reader kun je meer vergelijken met lezen in een papieren boek dan kijken naar een beeldscherm.

Foto Axel Naud

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *