7 tips om je goede voornemens dit keer wel vol te houden

Nu het einde van het jaar dichterbij komt en het nieuwe jaar al in zicht is, is het een ideale tijd voor het maken van goede voornemens. De meesten onder ons kennen het wel: vol goede voornemens het jaar starten om amper een maand later te moeten vaststellen dat er niet veel meer van over blijft.

Er zijn een aantal redenen waarom goede voornemens zo moeilijk vol te houden zijn.

  • Het voornemen is te ambitieus en dus niet realistisch.
  • Het voornemen bevat geen duidelijke omschrijving van het gewenste einddoel.
  • Het voornemen is niet meetbaar.
  • Het voornemen bevat geen tijdsaanduiding en is dus niet tijdgebonden.
  • Je maakt te veel goede voornemens.
  • Je onderneemt onvoldoende actie om je voornemen tot een goed einde te brengen. Dit is de belangrijkste oorzaak van falen.

Tips om toch vol te houden:

  • Zorg dat je voornemens SMART zijnSMART is de 5-letterafkorting van:
    • Specifiek: maak een doel niet te algemeen, maar omschrijf duidelijk wat je wilt doen.
    • Meetbaar: dit hangt samen met het specifiek zijn van doelen, maar zorg dat je ervoor zorgt dat je achteraf duidelijk kunt beoordelen of je doel bereikt is of niet. Bijvoorbeeld: ik wil tegen 1 maart 5 kg afvallen is een specifiek en meetbaar doel.
    • Acceptabel: zorg dat je door je doel niet te veel tegenwind krijgt van je omgeving en van jezelf.
    • Realistisch: stel realistische doelen die haalbaar zijn, maar maak ze toch ambitieus genoeg.
    • Tijdgebonden: zorg dat er altijd een tijdsaspect in je doel zit. Ik wil tegen een bepaalde datum mijn doel bereiken.
  • Stel kleinere, haalbare doelen. Iedereen weet voor zichzelf wat een realistisch doel is en wat niet. Als je nooit sport en je doel is om een marathon te lopen, dan ga je het waarschijnlijk niet lang volhouden. Probeer om te beginnen met bijvoorbeeld 2 avonden in de week een half uurtje te lopen. Lukt dit je, dan kan je altijd opdrijven.
  • Zorg ervoor dat je lijstje met goede voornemens niet te lang wordt. Je kunt je namelijk toch niet op te veel voornemens tegelijk concentreren en dat bezorgt je al snel een slecht gevoel. Beperk je beter tot 3 voornemens die je echt ziet zitten en die je echt wilt bereiken dan 10 voornemens die je maar half kunt uitvoeren en/of al snel opgeeft.
  • Onderneem actie. Dit is de belangrijkste en noodzakelijke tip die je moet doen om je voornemens tot een goed einde te brengen. Zonder actie geen resultaat. Dit is tevens de moeilijkste tip om uit te voeren. Als het je voornemen is om 2x per week te sporten, kom dan ook uit je zetel en begin er aan.
  • Kies één voornemen van je lijstje en probeer dit 21 dagen vol te houden. Uit studies blijkt dat ons brein 3 weken nodig heeft om een nieuwe gewoonte aan te leren. Deze tijd is dus cruciaal om niet in je oude gewoontes te hervallen. Vandaar ook het belang om maar 1 voornemen met een keer aan te pakken.
  • Beloon jezelf als je slaagt. Ook al slaag je maar in een klein subdoel en heb je nog bijlange je eigenlijke doel niet bereikt. Beloon jezelf met iets leuks of iets lekkers. Daarna kan je er weer met volle moed tegenaan. Je zult zien dat je veel meer gemotiveerd bent.
  • Breng anderen op de hoogte van je voornemens. Zo ben je meer gemotiveerd om vol te houden en tevens kun je extra steun krijgen indien het eens moeilijker gaat.

Foto Zenspiratie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *