Verminder rugklachten door een ergonomische nachtrust

Verminder rugklachten door een ergonomische nachtrust

Overkomt het jou ook soms? Je kruipt in bed en kunt moeilijk in slaap raken door rugklachten. Of je wordt ’s morgens wakker met een stijf gevoel in je rug.

Rugklachten komen vaker voor dan vroeger en dat heeft alles te maken met het feit dat we veel minder bewegen dan vroeger. We zitten vaak een hele dag stil achter ons bureau en ’s avonds liggen we languit in de zetel tv te kijken. Toch zijn er een aantal eenvoudige zaken waarmee je rugklachten kunt verminderen.

Let op je slaaphouding

Een goede slaaphouding is heel belangrijk voor een goede nachtrust. Vermijd hierbij absoluut om op je buik te slapen. Dat is de meest belastende slaaphouding omdat dit zorgt voor een onnodige holling van je ruggengraat en je nek gedraaid ligt. Je slaapt het best op je rug of op je zij zodat je hoofd, nek en wervelkolom een horizontale lijn vormen. Zo kunnen je spieren ontspannen en geniet jij van een gezonde, deugddoende slaap.

Kies een goed bed

Naast je slaaphouding is uiteraard je bed (en dus niet alleen je matras) van groot belang om ervoor te zorgen dat je hoofd, nek en wervelkolom een horizontale lijn vormen. Een bed tegen rugklachten geeft jouw lichaam op elk punt de perfecte ondersteuning. Niet alleen een goed bed en een goede matras zijn hierbij belangrijk. Een ergonomisch kussen zorgt ervoor dat je hoofd niet doorbuigt naar onderen of boven.

Yoga oefeningen

Yoga kan je echt helpen. Kies voor een aantal speciale yoga houdingen die je helpen om nekpijn en rugpijn tegen te gaan. Je kunt de oefeningen zowel ’s avonds voor het slapengaan of ’s morgens net na het opstaan doen. Ze nemen maar een paar minuutjes tijd in beslag maar kunnen heel wat voordelen opleveren. Zo is de kat-koe houding heel goed voor je rug.

Hou je gewicht onder controle

Hoe meer je weegt, hoe meer druk er op je ruggengraat komt. Door overgewicht te verliezen zorg je ervoor dat je lichaam minder belast wordt. Naast het verminderen van pijn aan de rug, kan dit ook pijn aan de knieën verminderen.

Beweeg voldoende

Door voldoende te bewegen, verminder je spanningen en ontstekingen van je spieren. Vooral wandelen, yoga en zwemmen zijn ideaal om je rug sterk en soepel te maken.

Een goede houding overdag

Let er bewust op dat je een correcte houding aanneemt tijdens het rechtstaan: sta met je voeten iets uit elkaar, ontspan je schouders door ze wat naar beneden en achteren te trekken. Hou je hoofd mooi rechtop waarbij je je kin wat naar achteren trekt.

 

Lees ook onze 7 tips om goed te slapen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *