Koken met groenten uit de tuin: groentechips van rode biet, pastinaak en courgette

Zelf voor de chips zorgen voor bij een drankje is een heel lekker idee. Er zijn zoveel meer groenten waarmee je heerlijke chips kan maken dan alleen maar aardappelen, en je hebt meteen een origineel hapje! Ook de kids zijn er dol op.  Zo begin je eraan:

Nodig: (voor 4 personen)

  • 2 rode bieten
  • 2 pastinaken
  • 1 courgette
  • eventueel wat zeezout, of anderen kruiden waarmee je de chips wilt opleuken (paprika, zwarte peper,…)
  • kokosolie om te frituren (zonnebloem- of arachideolie kan ook…maar kijk even bij wist je dat).

Doen:

  1. Schil de rode bietjes en de pastinaken.
  2. Snij alle groenten in fijne plakjes. Je kan hiervoor de mandoline gebruiken.
  3. Schik de plakjes op een schaal waarin je een laag keukenpapier legt. Elke laag groenteschijfjes bedek je met een laagje keukenpapier. Zo maak je de schijfjes droog en bakklaar.
  4. Verhit de olie tot 190°C.
  5. Frituur de groenten nu in kleine hoeveelheden een 4-5 minuten. Laat weer uitlekken op keukenpapier.
  6. Vind je de chips nog niet krokant genoeg dan kan je ze na een pauze van 5 minuten nog een drietal minuten frituren.
  7. Serveer de verschillende chips afzonderlijk of meng ze door elkaar voor een speciaal effect. Je kan ze eventueel bijkruiden,  Ik deed dat niet omdat ik ze puur superlekker vond.
  8. Tijd om te aperitieven!

rodebiet_chips_1038px

pastinaak_chips_1038px

courgette_chips_1038px

Wist je dat?

  • Je deze chips ook als bijgerecht kan serveren? Dan maak je een grotere hoeveelheid, mengt alles door elkaar in een kom en brengt op smaak met wat peper (en zout)
  • Kokosolie een gezonde olie is om mee te frituren?  Kokosolie hoort tot de verzadigde vetten. Deze oliën zijn geschikt om te verhitten tot 220°C zonder onze gezondheid te schaden…
  • Zonnebloemolie hoort tot de meervoudige onverzadigde vetten en is niet geschikt om mee te frituren omdat er bij hoge verhitting (zoals frituren) kankerverwekkende transvetten gaan ontstaan…
  • Arachide-olie kan wel gebruikt worden om mee te fituren maar…Dat kan alleen maar met de geraffineerde arachide-olie. Bij deze olie ligt het verbrandingspunt bij 230°. Je kan deze dus gerust gebruiken om te frituren.  De ongeraffineerde arachide-olie is niet geschikt om mee te frituren, want het verbrandingspunt ligt ongeveer op 160°C.
  • Het frituren blijft en dus beperk je dat beter zoveel mogelijk binnen onze voeding. Geniet met mate!

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *