Koken met groenten uit de tuin: courgette-wortelkoekjes

Courgette-wortelkoekjes zijn eens wat anders op je bord om te combineren met een stukje vlees of vis.  Ze zijn superlekker, niet moeilijk om te maken én leuk om te serveren voor een etentje. Proberen? Hier is het recept:

Nodig: ( voor ongeveer 20 koekjes = 4 personen)

  • 100 gram havervlokken
  • 2 wortelen
  • 1 courgette
  • bieslook
  • peterselie
  • 2 EL volkoren (spelt)-bloem
  • 3 eieren
  • zwarte peper en (zout)
  • olijfolie

Doen:

  1. Meng de havervlokken in een kom met de eieren en de bloem.
  2. Rasp de courgette en de wortelen en roer het onder het beslag.
  3. Hak de peterselie en de bieslook en kruid het beslag ermee.  Kruid af met peper (en zout). Roer goed om zodat alle ingrediënten goed met elkaar vermengd zijn.
  4. Zet een potje olijfolie naast je pan, zo kan je telkens vlot je pan insmeren bij elke bak beurt. Hou ook al een schaal klaar om de gebakken koekjes op te schikken. Als je veel ruimte hebt in je keuken kan je de koekjes direct op de borden schikken.
  5. Bestrijk een warme pan met de olijfolie en schep toefjes van het beslag in de pan. Dat gaat gemakkelijk met twee eetlepels: eentje om te scheppen en eentje om het mengsel van de lepel in de pan te schuiven.
  6. Bak de koekjes aan elke kant ongeveer 2 minuten tot ze knapperig en bruin worden.
  7. Schep ze uit de pan, bestrijk je pan opnieuw met olie en schep nieuw beslag in de pan. Ga zo door tot alle beslag gebakken is.
  8. Ik serveer deze koekjes bijna altijd met een stukje gestoomde boterzachte zalm…mmmmmm.

Wist je dat?

  • We best vaak tarwe op het menu zetten: boterhammen, koekjes, pasta, broodjes, gebak…Variëren kan echt geen kwaad, integendeel. Probeer het, proef en geniet vooral van lekker eten!
  • Er zijn zoveel andere granen waarmee je lekkere en gezonde dingen kunt doen. Haver bijvoorbeeld, echt krachtvoer waar je keiveel energie uit kunt halen. Het verlaagt je cholesterol, het geeft je een verzadigd gevoel, het is glutenvrij en het bevat antioxidanten.
  • Spelt is ook zo’n voorbeeld, een gemakkelijk verteerbaar oergraan die uit zijn vergeethoekje geraakt de laatste tijd. Het is rijk aan aminozuren, deze zuren helpen ons lichaam de hormonen aanmaken die ons gelukkig doen voelen. Je kan de pinda-chocoladekoekjes met speltdeeg een keer uitproberen.
  • Courgettes ongelooflijk lekker en voedzaam zijn?  Je kan hun kwaliteiten nalezen bij de voedzame spaghetti bolognese. Hoe lekker ze kunnen zijn bewijst ook het courgettepannetje

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *