Hou je gewicht onder controle

Ben je op zoek naar een revolutionaire manier om op eenvoudige manier je gewicht onder controle te houden?

Laat ons eerlijk zijn: wie droomt er niet van om z’n gewicht zonder enige moeite onder controle te houden? Sommigen zullen er in slagen, maar de meesten niet. Hoewel er geen wondermiddel bestaat om je gewicht onder controle te houden (laat je niets wijsmaken), kun je toch 2 dingen doen. Maar daarover straks meer. Eerst kijken we naar je huidige lichaamsgewicht.

BMI

Om je huidige lichaamsgewicht te beoordelen (ben je te dik, te mager of precies goed), kun je je BMI waarde berekenen. BMI staat voor Body Mass Index en is een eenvoudige berekening op basis van je gewicht en je lengte. Het resultaat is een getal die je zegt of je al dan niet teveel weegt. De berekening is als volgt:

Verklaring BMI waarde:

  • Bij een BMI minder dan 18,5 heb je ondergewicht.
  • Ligt je BMI tussen de 18,5 en 25, dan heb je een normaal gewicht
  • Bij een BMI tussen de 25 en 30 heb je overgewicht.
  • Is je BMI waarde meer dan 30, dan heb je obesitas.

 

Ben je bijvoorbeeld 1m75 lang en weeg je 65 kg, dan is je BMI waarde 21,2 en heb je dus een normaal gewicht.

Geen zin om zelf te berekening te maken? Maak dan gebruik van onze handige BMI calculator (opgelet: in deze calculator moet je je lengte in cm ingeven):

Bereken je BMI:
Lengte (cm):
Gewicht (kg):



Disclaimer: De resultaten van deze BMI rekenmachine zijn enkel informatief en dienen niet ter vervanging van medisch advies. Bij interpretatie van de resultaten dien je rekening te houden met allerlei factoren zoals leeftijd, zwangerschap, etniciteit en spieropbouw. Zo kan iemand met veel spieren een hoge BMI hebben, terwijl deze persoon in perfecte gezondheid is, want spieren wegen meer dan vet. Spreek altijd met een dokter of specialist voor advies voordat je ingrijpende aanpassingen aanbrengt in je levensstijl.

Buikomtrek

Hoewel de BMI waarde al een indicatie geeft over je gewicht, is uit onderzoek gebleken dat je buikomtrek een betere indicatie is voor je gezondheid. Buikvet zou schadelijker zijn dan vet op andere lichaamsplaatsen. Je meet hiervoor je buikomtrek ter hoogte van de navel terwijl je uitademt (zo hou je je buik niet ingetrokken, wat voor een valse meting zou zorgen).

Volgende waarden geven een verhoogd risico voor hart- en vaatziekten en diabetes:

  • vrouwen: >= 80 cm verhoogd en >= 88 cm sterk verhoogd
  • mannen: >= 94 cm verhoogd en >= 102 cm sterk verhoogd

 

Hou je gewicht onder controle

Wat kun je nu doen om je gewicht onder controle te houden?

Zoals eerder gezegd, bestaat er geen wondermiddel waarmee je zonder moeite je gewicht onder controle te houden. Toch is het niet nodig om speciale diëten te volgen (die dikwijls omgekeerd werken: de kilo’s zijn er sneller terug bij dan ze er af gaan). Wat staat er je dan wel te doen? Heel eenvoudig: gezond eten en bewegen, veel bewegen.

Gezond eten

Door gezond te eten kun je je gewicht onder controle houden, maar wat is gezond eten? Een aantal voorbeelden:

  • Eet voldoende groenten en fruit.
  • Drink voldoende water.
  • Begin de dag met een goed ontbijt.
  • Kook zelf met verse producten en ingrediënten en koop zo weinig mogelijk kant-en-klaar.
  • Eet regelmatig en kies voor gezonde tussendoortjes.

Op zoek naar gezonde recepten? Op zenspiratie vind je er heel wat.

Een aantal blikvangers:

Dit is maar een kleine selectie van alle recepten die je kunt vinden op zenspiratie. Kijk hier voor alle recepten.

Bewegen

Naast gezonde voeding is het van belang om voldoende te bewegen. Volgens onderzoek moet je 10.000 stappen per dag zetten om je gezondheid te verbeteren. Beweeg jij voldoende op een dag? Je kunt je stappen tellen met een stappenteller zoals de fitbit oa verkrijgbaar bij bol.com.

Je hoeft niet intensief te sporten, een halfuurtje per dag bewegen is voldoende: werk in de tuin, fiets naar het werk, neem de trap in plaats van de lift, parkeer je auto wat verder, wandel meer,… Leuke wandelroutes kun je zelf uitstippelen via de wandelknooppunten.

Wil je wat verder gaan, kies dan voor wat intensievere vormen van bewegen: zwemmen en crosstraining zijn heel geschikt voor vetverbranding en dus ideaal voor als je wil afvallen. Geïnteresseerd in een crosstrainer. Je vindt er oa. bij bol.com.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *