Bye bye ochtenddip!

Bye bye ochtenddip!

Niet iedereen springt vrolijk en energiek het bed uit om de dag door te huppelen. Met deze tips kan je je ochtenddip uitwuiven: die zie je nooit meer terug!

Voorbereiding is een sleutelwoord.

Je ochtend zal zoveel vlotter verlopen als je de avond vooraf al wat voorbereidingen treft. Leg je kledij alvast klaar. Dek de ontbijttafel. Zet lunchboxen startklaar om te vullen. Zorg dat je spullen om naar het werk mee te nemen al klaar staan. Dat scheelt een hoop gedoe en gemopper in het vroege ochtenduur.

Bewaak je slaap.

Zorg dat je genoeg slaap krijgt. Een mens heeft gemiddeld 8 uren slaap nodig om bij de pinken te kunnen zijn. Ons lichaam heeft trouwens baat bij regelmaat. Zorg ervoor dat je die 8 uur haalt. Met deze tips slaap je als een roosje.

Snurker in the house?

Tja, dat kan je wakker houden…Probeer eens een bromelia-plant naast de snurker te zetten en er bestaat een kans dat het snurken ophoudt. Deze anti-snurkplant geeft ’s nachts zuurstof af en daardoor slaap je fijner, en kan het snurken verminderen. De bromelia-pineapple geeft het meeste zuurstof af, en hij oogt nog mooi op het nachtkastje ook!

De voorzichtige aanpak…

Niet wakker schrikken van die tierende wekker maar geleidelijk aan wakker worden helpt je al een flink stuk op weg naar een aangename morgen. Dat kan door een rustig deuntje als wektoon in te stellen. Geleidelijk luider laten klinken kan het nog aangenamer maken. Je kan je smartphone gebruiken als wekker. Doe dat veilig zonder inbreuk op je slaapkwaliteit.

Misschien is deze wekker een goed idee:

Je wordt geleidelijk wakker door de simulatie van de zonsopgang. Je vindt hem oa. hier bij bol.

Of wat dacht je van gewekt worden door zachte trillingen? De fitbit, meer dan een stappenteller.

Liever geen technische snufjes? Laat wat licht binnen in de kamer, als het seizoen daarvoor aan de orde is.

Snoozen? Dat niet.

Denk er niet aan om te gaan snoozen. Dat helpt je niet aan een frisse kop. Integendeel!┬á Als de wekker eenmaal gaat, dan moet je eruit. Heb je daar moeite mee? Zet je wekker dan op een afstandje. Zo moet je je bed wel uit om hem af te zetten, en ondertussen ben je wakker ­čÖé

Letterlijk fris en monter, met water.

Je ziet het soms in stripverhalen: een personage wordt uit zijn slaap gehaald met een emmertje fris water over het hoofd gekieperd…Het hoeft gelukkig niet zo drastisch. Plens na het opstaan wat koud water in je gezicht: heel effectief! Je lichaam weet direct dat de dag is begonnen.

Thee? Of water?

Thee of water zijn goede starters. Je krijgt er veel meer water mee binnen dan met koffie. Koffie hou je dus beter voor een ander moment op de dag.

Eet!

Superbelangrijk is het om wat te eten na het opstaan. Je lichaam heeft de energie nodig om aan de dag te kunnen beginnen en je hele lijf draaiende te kunnen houden. Een ontbijt zorgt er ook voor dat je in de voormiddag geen dipje moet doorstaan.  Zet jezelf dus iets lekkers voor en tast toe!  Wat dacht je van een heerlijk havermoutontbijt?

Heerlijke pannenkoekjes met havermout

Hop, hop, hop!

Rek je na het opstaan even goed uit. Heb je wat meer tijd? Dan kan je eventueel een rondje gaan joggen. De buitenlucht zal je een fris gevoel geven. Is joggen een beetje teveel van het goede voor jouw schema? Ga gewoon even naar buiten, doe daar een paar rekoefeningen, of een yogaoefening en je staat evengoed lekker in de dag.

Zo, je bent helemaal klaar voor de dag. Maak er een mooie van!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *