Afkicken van je smartphone verslaving

Afkicken van je smartphone verslaving

Verslaafd aan je smartphone? Met deze tips spendeer jij straks minder tijd op je scherm en verbeter je je leven.

Je smartphone kan alles: je kunt er je mails op lezen, chatten, gebruiken als rekenmachine, wekker, boodschappenlijstjes bijhouden, betalingen uitvoeren en zelfs mee bellen ­čÖé

Doordat we continu bezig zijn met onze smartphone, kunnen we soms wel eens overdrijven. Ken je die foto’s waarop een groep mensen staat en iedereen is bezig op z’n smartphone?

Hoe kunnen we ons smartphonegebruik binnen de perken houden?

  • Breng je smartphonegebruik in kaart. Je kunt dit natuurlijk manueel doen, maar je smartphone kan dit zelf ook bijhouden voor je. Op nieuwe iOS smartphones heb je hiervoor de Schermtijd app al staan en op Android smartphones Digitaal Welzijn. Uiteraard bestaan er nog talloze apps in de Apple Store en Google Play Store die dit kunnen. Deze apps tonen hoe vaak je je smartphone hebt doen oplichten en welke apps je dan precies gebruikt hebt. vb. http://www.realizd.com/
  • Verminder je notificaties. Zorg ervoor dat niet elke app je bij elk nieuw bericht automatisch een melding heeft. Want bij elke melding ben je sowieso geneigd om te kijken wat er nu weer voor belangrijke zaken gebeurd zijn. Stel in dat je enkel van bepaalde apps of van bepaalde mensen nog notificaties krijgt en schakel alle andere storingen uit.
  • Geen smartphone tijdens het eten. Spreek met je gezinsleden af om je smartphone tijdens het eten (of dat mag ook een ander moment zijn) aan de kant te leggen en niet aan te raken. Zet je smartphone eventueel op vliegtuigstand om de verleiding om toch te kijken wat kleiner te maken.
  • Behandel je e-mails in blokken. Kijk niet om de 5 minuten op je smartphone om te zien of je een nieuwe email hebt ontvangen. Reserveer bepaalde blokken op een dag om je e-mails te behandelen en kijk niet naar je e-mails buiten deze blokken.
  • Vermijd smartphonegebruik uit verveling. Vermijd dat je direct op je smartphone begint te tokkelen op momenten van verveling. Zoek andere manieren van ontspanning en doe leuke dingen. Maar vermijd dat je je smartphone gebruikt uit verveling.

Tips

  • Ge├»nteresseerd in een presentatie of workshop over gezondheidsapps? Zie onze agenda voor een overzicht van geplande presentaties en workshops. Wil je zelf een presentatie of workshop inplannen voor je club, vereniging of bedrijf? Contacteer ons dan.
  • Benieuwd wat de 9 meest onmisbare smartphone apps zijn?
  • Minder naar je smartphone staren betekent meer gedaan krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *