5 tips voor een betere todo lijst en meer rust in je hoofd

Misschien maak jij (zoals de meesten onder ons) weleens een lijstje met zaken die je vandaag of deze week moet doen. Toch lukt het niet altijd zo goed om je lijstje af te werken. Hoe kun je dit oplossen?

5 tips voor een betere todo lijst en meer rust in je hoofd:

  1. Je todo lijst bevat enkel acties. Een veelgemaakte fout is dat je grote doelen/projecten in plaats van acties op je todo lijst zet. Een actie is iets wat direct uitvoerbaar is.  Dus niet: winterbanden monteren, maar: bellen voor afspraak winterbanden. Niet: garage opruimen, maar: verzamelen oud ijzer voor oud ijzer handelaar. Maak van je acties no-brainers (je kunt ze als het ware uitvoeren zonder erbij na te denken).
  2. Eén plaats voor je todo’s. Noteer je todo’s niet op allerlei post-it velletjes. Zorg ook dat er geen todo’s zowel in je agenda als in je inbox als op een los blaadje staan. Verzamel alle todo’s op 1 plaats. Op die manier verkrijg je een overzicht van alles wat nog moet gebeuren en dit kan je helpen om alles ook effectief gedaan te krijgen. Dit betekent niet dat je maar 1 lijst met todo’s kunt hebben: het is zelfs aanbevolen om een aparte lijst te gebruiken voor je werk en je privé todo’s. Tip: je inbox is geen todo lijst.
  3. Schrijf alle todo’s op. Het doel van een todo lijst is om een overzicht te hebben van alles wat moet gebeuren. Maak daarom ook je hoofd leeg en noteer alles wat moet gebeuren op je todo lijst. Zo breng je ook rust in je hoofd. Je hoeft namelijk niet meer aan die zaken die nog moeten gebeuren te denken.  Tip: duurt iets minder dan 2 minuten, noteer het dan niet in je todo lijst maar doe het meteen.
  4. Wekelijkse review. Onderhoud je takenlijst door 1 keer per week te kijken of sommige taken niet weg mogen. Denk na of er geen nieuwe todo’s moeten op komen. Controleer ook wat je de voorbije week gedaan hebt. Beloon jezelf als je tevreden bent met het bereikte resultaat.
  5. Beperk je todo’s. Niets is slechter voor je productiviteit dan een eindeloze lijst met taken waarbij je de bomen door het bos niet meer kan zien. Beperk je daarom tot wat je binnen een redelijke termijn (vb. 1 week) kunt doen. Hou eventueel een aparte lijst bij met alles wat nog moet gebeuren (een soort backlog). Tijdens je wekelijkse review overloop je dan ook deze backlog en verplaats je eventueel acties naar je todo lijst.

Foto Kamilla Oliveira

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *