10 redenen waarom wandelen in de natuur goed voor je is

Wandelen kun je het hele jaar door. Niets leukers dan een herfstwandeling in het bos tussen de naar beneden dwarrelende bladeren of een wandeling door de sneeuw terwijl je van de mooie wintertaferelen geniet. Maar wandelen in de natuur is ook heel gezond.

Wandelen is laagdrempelig: om te wandelen heb je geen (dure) uitrusting nodig, je kunt het alleen of in groep, je kunt het op elke leeftijd en je kunt er direct mee beginnen ongeacht welk weer het is of hoe slecht je conditie er aan toe is. Wandelen in de natuur heeft bovendien een positieve invloed op je fysiek en op je mentale welzijn.

De voordelen voor je fysiek:

  1. Een verbeterde conditie. Door te wandelen worden je spieren en gewrichten sterker en soepeler. Ook je algemene conditie gaat er zienderogen op vooruit.
  2. Je ademt beter waardoor je lichaam meer zuurstof opneemt. Door te wandelen in de natuur neem je meer gezonde, frisse lucht op, wat de longen zuivert. De lucht binnen is meer verontreinigd dan de lucht buiten door tapijten, behang, elektronica. Voor een duidelijke kijk op de luchtkwaliteit binnen, kun je dit artikel lezen.
  3. Een betere bloedsomloop. Wandelen is een welgekomen afwisseling (en eigenlijk noodzaak) voor onze moderne maatschappij waarin veel mensen een overwegend zittend leven leiden.
  4. Weinig kans op blessures, waardoor het een veilige vorm van bewegen is. Door te wandelen worden de gewrichten niet te veel belast. Minder dan bijvoorbeeld bij joggen.
  5. Je slaapt beter. Na een flinke wandeling voel je je mentaal ontspannen en fysiek moe. Dit kan wonderen doen voor je nachtrust. Let er wel op dat je niet wandelt vlak voor je naar bed gaat. Ga liever in de vroege vooravond naar buiten voor een fikse wandeling in plaats van voor de tv te hangen.

De voordelen voor je mentale welzijn:

  1. Je stressniveau vermindert. Na een lastige dag op het werk of in het verkeer is wandelen een ideale uitlaatklep.
  2. Wandelen vermindert je mentale moeheid en verbetert je stemming. Hierdoor voel je je gelukkiger.
  3. Positieve gevoelens worden sterker en krijgen de bovenhand op negatieve gevoelens. Angsten en frustraties verminderen.
  4. Je gedachten worden helderder na een flinke wandeling. Je piekert minder en maakt je hoofd leeg. Beter dan antidepressiva!
  5. Je bent beter in staat om de dagdagelijkse problemen te relativeren.

Wandelen biedt je talrijke voordelen voor een gezonder leven. Je hoeft bovendien niet te overdrijven: het is beter om elke dag 15 minuten te wandelen dan 1 keer in de week 2 uur. Het belangrijkste is om te genieten van het wandelen en het op regelmatige basis op je eigen tempo te doen.

2 gedachten over “ 10 redenen waarom wandelen in de natuur goed voor je is”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *