Voedzame spaghetti bolognese voor de kids

SpaghettiWie lust het niet? Kinderen lusten het in ieder geval! Spaghetti bolognese is het ideale gerecht om voedzame ingrediënten op tafel te krijgen waarvoor hun lieftallige neusjes anders zouden krullen.

 

 

Nodig voor 4 personen:

  • 1 kg gemengd gehakt (minder vet dan varkensgehakt)
  • 1 ui
  • 2 courgettes
  • 2 blikken tomaten in blokjes
  • olijfolie
  • basilicum
  • oregano
  • knoflook
  • laurierblaadjes
  • gemalen gruyerekaas/ parmezaanse kaas
  • 500 gr volkoren spaghettistokjes (zijn voedzamer en rijker aan vezels dan de gewone)
  • blokje vetarme groentebouillon

Bereiding:

  1. Giet een scheutje olijfolie in een pot.
  2. Maak de ui schoon en versnipper deze.
  3. Stoof de ui in de olie, kruid met de knoflook.
  4. Voeg hierbij het gehakt en kruid. Bak mooi rul (= los).
  5. Ondertussen was je de courgettes. Snijd de steel af, vierendeel en haal de zaadlijsten uit de groente. Schil de courgette niet. Snijd in bokjes en voeg bij het rulgebakken vlees.
  6. Giet de blikken met tomaten over het geheel. Voeg hierbij de laurierblaadjes.
  7. Laat mooi inkoken, niet te lang.
  8. Kook ondertussen de pasta gaar in de groentebouillon.
  9. Je kan deze saus mixen als je dat wenst. Vergeet in dat geval niet om de laurierblaadjes er eerst uit te halen.
  10. Schep de pasta op het bord, overgiet met de saus en bestrooi met de gemalen kaas (Je kan de pasta knippen voor de jongste spruitjes, dat eet makkelijker en netter).
  11. Geniet van mondjes vol saus (en van een glas rode wijn als je de volwassene bent;)

Wist je dat?

courgettes boordevol ijzer zitten. Een fantastische boost voor de energie! Ze bevatten zelfs meer ijzer dan spinazie!  De schil kan ook gegeten worden, is even voedzaam en het bespaart een boel werk. Courgettes zijn makkelijk zelf te kweken. Het geeft een extra fijn gevoel als je ze in eigen tuin kan ophalen voor je bereiding!

tomaten in blik veel meer anti-oxydanten en carotenen, zoals lycopeen bevatten? Ze zijn ook veel smaakvoller in sauzen en soepen en doen qua gezondheidsaspecten niets onder voor verse.

laurierblaadjes het zuur uit de tomatensaus halen? Lees ook last van zuur na het eten van tomatensaus?

ons lichaam – ook dat van onze kinderen – vet nodig heeft! Vet uit de keuken houden is dus helemaal geen goed idee! Olijfolie bevat onverzadigde vetzuren en anti-oxidanten en die zijn juist heel goed voor onze gezondheid!

volkoren pasta beter is dan witte pasta? Waarom? Omdat pasta is als brood. Je kiest ook beter bruin brood i.p.v. wit. Waarom? Omdat je minder snel last hebt van een hongergevoel en kinderen best wat energie kunnen gebruiken om te spelen én te groeien.  Omdat het boordevol vezels zit, ondersteunt het ook de darmwerking.

.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *