Hop! Hop! Hop! De crosstrainer op!

Als je wat meer beweging wilt inplannen in je leven, dan is crosstrainen een aanrader. Waarom? Dat lees je hier.

Redenen om voor een crosstrainer te kiezen

  • Je verbrandt heel veel calorieën per minuut tijdens je trainingssessie.
  • Je maakt zachte bewegingen omdat je voeten zacht bewegen op de pedalen en je knieën vloeiend buigen. Je draagt dus goed zorg voor je lichaam.
  • Binnen een zeer korte tijd bereik je de optimale hartslag om vet te verbranden.
  • Het is een machine voor je hele lichaam: je gebruikt je armen evenveel als je benen. Je kan er je borst, rug en billen mee trainen.
  • Je hebt slechts 3x/week 20 minuten training nodig om je dagelijkse vetverbranding zodanig te verhogen dat je lichaam wel vet moet kwijt geraken. 3x 30 minuten is ideaal.  Dat is wel in te plannen in je leven toch?
  • Als je consequent 3x/week traint zal je merken dat je meer basisconditie en kracht opbouwt. Het trainen gaat je dan steeds gemakkelijker af. Tijd om variatie in je schema te brengen.
  • Je kan thuis trainen, weer of geen weer. Je hoeft de deur niet uit.
  • Het hele gezin (mits tienerkinderen) kan de crosstrainer gebruiken. Spreek wel goed af wie wanneer traint. Een vast schema stimuleert je om aan de slag te gaan.
  • Bewegen hoort zeker en vast een plek te hebben in je leven. Het houdt je gezond. Rust roest is niet voor niets een spreekwoord.

Tips

  • Bouw rustig op: begin bvb. met vijf minuten 3x/week. Als je voelt dat je meer aan kan bouw je de tijd op met 5 minuten extra. Dat hou je daarna weer 3x/week vol. Enz…
  • Ga met een rechte houding en je buik aangespannen op de machine staan. Breng dan je benen in beweging. Draai tijdens het bewegen je bovenlijf. Gebruik je armen om aan de hendels te trekken. Je benen laat je alleen maar mee gaan. Zo train je het meest effectief. Hou een redelijk tempo aan. Probeer een sprint te doen van 1 minuut na 6-12-18 minuten.
  • Kan je 20 minuten trainen gemakkelijk aan? Voer dan bij voorkeur de intensiteit op en niet de duur: Stel de machine steeds zwaarder af totdat je met je benen de machine nog net kan bewegen. Je kan variëren in weerstand. bv. 5 minuten op een hoog niveau en 2 minuten op een laag niveau.
  • Afwisseling in je training is noodzakelijk om je lichaam uit te blijven dagen. Doe niet maandenlang dezelfde training. Je lichaam zou er aan gewennen.
  • Drink voldoende water tijdens en na het trainen.
  • Hou minimaal 24 uur rust tussen twee trainingen door. Je mag dagelijks aan crosstraining doen, maar hou rekening met 24 uur tussentijd.

Gericht trainen

  • Bovenbenen = voorwaarts bewegen
  • bilspieren en hamstrings= achterwaarts bewegen
  • borstspieren= duwen tegen de hendels
  • rugspieren=trekken aan de hendels
  • basisstabiliteit= raak de hendels niet aan.

Dit is een leuk, variërend én vetverbrandend trainingsschema van 20 minuten voor beginnende gebruikers:

Crosstraining trainingsschema: 20 minuten (3x/week)

Opwarming,

Minuut 1-4: Vooruit, trekken aan de hendels (= training rugspieren) STAND 3
Minuut 5: Achteruit (= training bilspieren en hamstrings) STAND 3

 

Training:

Minuut 6: Sprint vooruit voluit! trekken aan de hendels (= training rugspieren) STAND 3
Minuut 7-10: vertraag en duw vanaf nu tegen de hendels (= training borstspieren) STAND 5
Minuut 11: Achteruit (= training bilspieren en hamstrings) STAND 7
Minuut 12: Sprint vooruit voluit! trekken aan de hendels (= training rugspieren) STAND 5
Minuut 13-14: Vertraag,  trekken aan de hendels (= training rugspieren) STAND 5
Minuut 15-16: Met losse handen, van de hendels (= basisstabiliteit) STAND 9
Minuut 17: achteruit (= training bilspieren en hamstrings) STAND 9
Minuut 18: Sprint vooruit voluit! trekken aan de hendels (= training rugspieren) STAND 9

 

Cooling down:

Minuut 19-20: Vertraag,  trekken aan de hendels (= training rugspieren) STAND 5

 

Wist je dat?

  • Je een crosstrainer niet hoeft aan te kopen om er eentje in huis te hebben…? Je kan er één huren voor een door jouw te bepalen periode (één maand, of meer). Dat geeft je de kans om uit te proberen of dit in je leven valt in te plannen.
  • Tweedehandssites ook een mooi aanbod kunnen hebben? Misschien kan je er wel eentje op de kop tikken voor een zacht prijsje.
  • Een spiksplinternieuwe crosstrainer natuurlijk ook kan. Dit kan oa. bij bol.com.
  • Het juiste evenwicht tussen inspanning en ontspanning vinden in je leven heel erg belangrijk is. Waarom? Dat lees je hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *