Hoe een back-up van je blog je veel narigheid kan besparen

Waarom is het belangrijk om een back-up te maken van je blog? Zo beschik je in geval van problemen bij een update of bij problemen met je hosting provider toch nog over alle data die nodig is om je blog te herstellen, bij dezelfde of bij een andere hosting provider.

Een back-up van een wordpress site bestaat uit 2 onderdelen:

  • back-up van de bestanden: uploads, thema’s en andere gewijzigde bestanden
  • back-up van de database: hier zitten al je blog posts en commentaren in.

Je kunt dit natuurlijk manueel doen, maar dit is een bijzonder tijdrovende bezigheid waarbij het risico bestaat dat je eventjes geen tijd hebt en net dan zul je je back-up nodig hebben omdat er ergens een probleem is met je blog. Een goede back-up dient op regelmatige basis (dagelijks) genomen te worden. Het is dus de moeite (en tijd) waard om dit te automatiseren.

Gelukkig kan dit eenvoudig met één van de vele wordpress plugins. Het is niet mijn bedoeling om deze hier allemaal te bespreken. Indien je meer informatie hierover wenst kun je beter de plugin directory van wordpress eens uitpluizen.

Ik bespreek hier één plugin nl. BackWPup. Deze plugin heeft als voordeel dat je je back-up kunt laten kopiëren naar talloze cloud opslag services zoals bijvoorbeeld dropbox.

8 stappen om BackWPup te installeren en configureren voor gebruik met dropbox:

  1. Je kunt BackWPup installeren door het eerst te downloaden.
  2. Vervolgens kun je met een ftp programma (zoals vb. filezilla) de plugin in de wp-content/plugins folder van je wordpress blog plaatsen.
  3. Activeer de plugin in wordpress:
  4. Maak een nieuwe taak aan:
  5. Vervolgens moet je aanduiden welke tabellen (uit de database) je wilt back-uppen en welke bestanden. Het beste is om alles te kiezen als je twijfelt.

  6. Vervolgens moet je nog het tijdstip instellen waarop je back-up genomen wordt.
  7. Eigenlijk heb je hiermee alle informatie ingebracht om een back-up te nemen. Op dit moment komt deze echter enkel op je webruimte bij je hosting provider te staan. Wil je je back-up bijvoorbeeld ook op je dropbox account zetten, moet je nog BackWPup koppelen aan je dropbox account. Hiertoe klik je op Authenticate bij ‘Backup naar Dropbox en sta toe dat BackWPup connecteert met je dropbox.

  8. Tenslotte kun je nog eens testen of je taak wel werkt, door deze manueel op te starten.
Conclusie

Een back-up is dus heel belangrijk en mag absoluut niet ontbreken in je lijstje met uit te voeren taken voor het beheer van je blog. Maar het is minstens even belangrijk (of zelfs nog belangrijker) om te controleren of je back-up wel gelukt is en je in geval van problemen je back-up kunt terugzetten. Hoe je dit kunt testen, bespreek ik in een volgend artikel.

Lees zeker ook dit artikel met tips voor een goede back-up.

Heb je nog geen dropbox? Klik dan hier om een gratis dropbox account te openen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *